No Lindas Adamovas personīgā arhīva

Mācēt mācīt mācīties: intervija ar neirovalodas kouču

Linda Adamova ir angļu valodas pasniedzēja - sertificēts neirovalodas koučs ar gandrīz 20 gadu pieredzi svešvalodu mācīšanā. Viņa ir apņēmusies palīdzēt cilvēkiem mācīties / apgūt angļu valodu, izmantojot neirozinātnes pamatprincipus un koučinga pieeju.

Linda ir absolvējusi Latvijas Universitāti, iegūstot maģistra grādu angļu valodas mācīšanā. Ar savu bagāto pieredzi un aizrautību viņa ir kļuvusi par iecienītu pasniedzēju un kouču. Viņas portfolio ir bagāts ar klientiem no atpazīstamiem uzņēmumiem Swedbank, Citro, Rīgas Ūdens, Lat Eko Food, u.c.

Šajā intervijā mēs ielūkojamies viņas profesionālajā un personiskajā dzīvē, uzzinām viņas skatījumu uz mūsdienu izglītošanās izaicinājumiem, un iegūstam vērtīgus ieteikumus no viņas plašās pieredzes.

 

Nedaudz pastāsti par sevi. Kā jūties ar ziemas sākumu?

Jūtos lieliski! Man ļoti patīk ziemas sākums – tas ir laiks, kad viss apkārt kļūst klusāks un mierīgāks. Sniegs piešķir dabai īpašu burvību, un es to ļoti novērtēju. Šis ir laiks, kad varu nedaudz palēnināt tempu un vairāk koncentrēties uz jauniem projektiem, profesionālu izaugsmi un atpūtu. Un, protams, var arī beidzot iet aktīvi atpūsties – slēpojot.

 

Kādi ir Tavi hobiji?

Mani hobiji ir ļoti daudzveidīgi. Es brīvajā laikā daudz lasu – tas man palīdz gan atpūsties, gan paplašināt redzesloku. Ikdienā interesējos par jaunākiem neirozinātniskiem pētījumiem , kas saistīti ar svešvalodu apguves procesu. Tas ir gan mans darbs, gan hobijs, kas man sniedz lielu gandarījumu.

Intelektuāli kvalitatīvam darbam ir svarīgi sevi turēt pienācīga fiziskā formā un labā noskaņojumā, tādēļ ziemā izvēlos slēpošanu, bet vasarā dažāda veida ceļošanu – tas man ļauj iepazīt jaunas kultūras, apmeklēt interesantas vietas un uzņemt jaunu enerģiju.

 

Tu esi neirovalodas koučs – varbūt vari nedaudz vairāk pastāstīt kas īsti ir šī par metodi?

Neirovalodas koučings ir svešvalodas apgūšanas metode, kas sevī apvieno mācīšanos, neirozinātni un praktisko koučingu. Šīs metodes panākumu atslēga slēpjas svešvalodas trenera koučinga prasmēs, zināšanās par kognitīvo psiholoģiju un svešvalodas pārvaldīšanā. Tai lielā mērā ir sakars ar apzinātību un motivāciju, kas ātrāk un efektīvāk palīdz apgūt svešvalodu.

 

Kādas ir Tavas darba vērtības un pieeja?

Tā noteikti ir ilgtspēja. Mans uzdevums ir „iedot” klientam visus instrumentus, lai viņš var pašizglītoties patstāvīgi arī pēc mūsu sadarbības beigām, turpinot vairot gan zināšanas, gan attīstot svešvalodas prasmes. Ar daudziem klientiem arī pēcāk uzturam labas profesionālas attiecības, un katrs no viņiem zina, kur meklēt palīdzību, ja rodas vajadzība pēc palīdzības ar angļu valodu.

 

Kas motivēja Tevi kļūt par angļu valodas pasniedzēju?

Kļūt par angļu valodas pasniedzēju veidoja vairāki svarīgi faktori. Noteikti mana aizraušanās ar valodām un komunikāciju ir viens no šiem faktoriem.

Angļu valoda ir globāls saziņas līdzeklis, un man vienmēr ir bijusi liela interese par to, kā valodas savieno cilvēkus no dažādām kultūrām un foniem. Un, vispār, ja tā paskatās mūsdienās stipri globalizētajā pasaulē – bez angļu valodas zināšanām īsti neko nevar padarīt. Tādēļ, esmu apņēmusies dalīties savās zināšanās un pieredzē. Mācot angļu valodu, es varu palīdzēt cilvēkiem atvērt jaunas iespējas gan profesionālajā, gan personīgajā dzīvē. Tā ir iespēja ne tikai mācīt valodu, bet arī ietekmēt citu cilvēku dzīves pozitīvā veidā.

 

Ar ko Tu atšķiries no pārējiem angļu valodas pasniedzējiem?

Es neesmu pasniedzējs, esmu angļu valodas ceļojuma sabiedrotais – zinošs, uzticams un atbalstošs. Esmu partneris, kam var uzticēties, kas atbalstīs un ļaus kļūdīties, kurš sniegs objektīvu vērtējumu un palīdzēs atklāt potenciālu, uzturēt motivāciju.

Mans uzdevums „mācot” angļu valodu ievest mācekli neirozinātnes pasaulē, atklājot noslēpumus par prāta spējām, izskaidrojot smadzeņu uzbūvi un visus procesus, kuri notiek galvā, kad apgūstat svešvalodu. Kā arī palīdzēt tikt vaļā no svešvalodas barjeras, bailēm un kompleksiem. Un, beidzot, būt par padomdevēju, kas sniegs padomus veiksmīgākai svešvalodas gramatikas un vārdu krājuma apguvei un iegaumēšanai; ieteiks treniņus izrunai, runātprasmei, klausīšanas, lasīšanas un rakstīšanas prasmēm; ierādīs pašizglītošanās iespējas; sniegs palīdzību reālajās situācijās (sagatavošanās prezentācijai, dokumentu sagatavošana, tulkošana, sarakste svešvalodā u.c.).

 

Skaidrs, bet kādas ir Tavas “superspējas”?

Kas Tev izdodas vislabāk?

Esmu spējīga efektīvi organizēt savu laiku un uzdevumus, kas ir īpaši svarīgi, strādājot ar dažādiem klientiem un saglabājot augstu produktivitātes līmeni. Spēju pielāgoties mainīgām situācijām un ātri reaģēt uz neparedzētiem izaicinājumiem. Manu klientu vidū ir augsto amatu pārstāvji, kuriem bieži rodas ārkārtas situācijas, tāpēc elastība ir būtiska mana darba sastāvdaļa.

Pacietība ir vēl viena no manām “superspējām”. Es uzskatu, ka pacietība ir izšķiroša, lai būtu veiksmīgs neirovalodas koučs un pasniedzējs vai skolotājs. Mācot valodu, ir svarīgi atzīt un respektēt katra klienta mācīšanās tempu un procesu, un tas var atšķirties. Pacietība ļauj man saglabāt mieru un pozitīvu attieksmi, pat saskaroties ar izaicinājumiem vai lēnu progresu. Pacietības izpausme ir arī spēja klausīties un patiesi saprast katras personas vajadzības.

 

Kas, Tavuprāt, raksturo labu projektu vadītāju?

Ja, piemēram, šis projekts ir jaunas svešvalodas apguve?

Pasaule mainās ātri, un ilgtermiņa plānošana var kļūt par izaicinājumu, jo tendences un apstākļi mainās nepārtraukti. Vadītājiem ir jābūt elastīgiem un gataviem mainīt savas stratēģijas, lai saglabātu savas organizācijas konkurētspēju un efektivitāti. Šo principu var piemērot jaunās valodas apgūšanā. Līdzīgi kā projektu vai uzņēmuma vadībā, arī valodas apguve prasa noteiktu stratēģiju, mērķu izvirzīšanu un pielāgošanos.

Labs svešvalodas apguvējs spēj:

  • noteikt skaidrus mērķus, kādēļ valoda tiek mācīta un kādas prasmes ir vēlamas;
  • izstrādāt plānu, kā sasniegt šos mērķus, ieskaitot regulāru mācīšanās laiku un resursus;
  • būt gatavs pielāgot mācīšanās metodes, ja rodas grūtības vai jaunas iespējas;
  • nezaudēt motivāciju, pat ja progress šķiet lēns, jo valodas apguve prasa laiku;
  • izmēģināt dažādas mācīšanās pieejas, lai atrastu, kas vislabāk strādā;
  • regulāri praktizēt svešvalodu, lai uzlabotu gan izrunu, gan sapratni;
  • mainīt ieradumus par labu svešvalodai, piemērām, izvēlēties lasīt ziņas svešvalodā.

Līdzīgi kā labi projektu vadītāji, kuri, piemēram, spēj pielāgoties, efektīvi plāno un sasniedz savus mērķus. Abos gadījumos svarīga ir spēja reaģēt uz mainīgajiem apstākļiem un gatavība mācīties un augt.

 

Vai ir kas ko Tu vēlētos novēlēt cilvēkiem, kuri pašreiz apgūst, vai tikai plāno apgūt kādu no svešvalodām?

Pirmkārt, nepielīdzināt svešvalodu dzimtajai / otrai dzimtajai valodai, izvirzot līdzvērtīgas ekselences prasības. Tas nebūtu taisnīgi ne pret sevi, ne pret apgūstamo svešvalodu būtiski atšķirīgu priekšnosacījumu dēļ. Likt uzsvaru uz pakāpenisko progresu, sekot līdz iekšējai transformācijai, izbaudīt pašu procesu.

Maksimāli tuvināt mācību vielu reālai dzīvei: par ko man patīk runāt / lasīt?; par ko es gribētu būt spējīgs runāt / lasīt svešvalodā?

Pieņemt īstermiņa neveiksmes, kā pašsaprotamas, jo nekļūdās tikai tas, kas neko nedara. Eksperimentēt un improvizēt ar svešvalodas apguves metodikām, saturu un formām. Noteikti meklēt autentiskas saziņas iespējas, jo valoda ir komunikācijas līdzeklis, nevis zinātniska formula

Lai izdodas!