Aktīvā klausīšanās, ko sauc arī par efektīvu vai uzmanīgu klausīšanos, ir veids, kā mācīties būt klātesošam sarunā. Aktīvas klausīšanās komunikācijā ir jāsaprot vēstījums ne tikai no vārdiem, bet arī no neverbālās komunikācijas un nodoma.
Mācīšanās klausīties komunikācijā atbrīvo radošo enerģiju un nodrošina produktīvu sadarbību, kas veido jēgpilnu attiecību pamatu.
Sajūta, ka netiek sadzirdēts, var atturēt cilvēkus no noderīgas informācijas kopīgošanas vai noklusēšanas, tādējādi neļaujot mums redzēt labāku realitātes versiju. No otras puses, aktīvā klausīšanās atbloķē dabisko plūsmu no iekšpuses uz ārpusi, veidojot saikni caur uzticēšanos.
Mūsu kognitīvās novirzes personīgo filtru veidā caur mūsu domām un uzskatiem var kavēt saziņu. Lielāko daļu laika mēs vienkārši dzirdam otru personu, pielietojam informāciju savā kontekstā un domājam, ko teikt tālāk (jā, mēs to darām visu laiku), pat pirms otrs ir beidzis runāt.
Kognitīvā neobjektivitāte kavē mūsu spēju klausīties tajā, kas otrai personai ir sakāms vai ko viņa plāno teikt. Mēs veicam selektīvu klausīšanos ar pārliecību, ka mēs jau zinām pietiekami daudz un izvēlamies atcerēties tikai mums aktuālo informāciju.
Šī nav aktīva klausīšanās!
Kā Stīvens R. Kovijs raksta savā grāmatā The 7 Habits of Highly Effective People: “Lielākā daļa cilvēku neklausās ar nolūku saprast; viņi klausās ar nolūku atbildēt.”
Ieteikumi aktīvai klausīšanās
Klausies, lai saprastu, nevis lai atbildētu
Aktīvi un mērķtiecīgi klausīties, lai saprastu. Tas prasa smadzeņu treniņu, lai uztvertu informāciju un saglabātu to. Izproti teikto pilnībā, nevis tikai to, kas attiecas uz Tevi!
Uzdod dziļos jautājumus
Iegūsti vairāk informācijas, analizējot situāciju un uzdodot atbilstošus jautājumus! Turpini diskusiju par cilvēku izvirzīto ideju vai problēmu!
Trenē prātu, nenovērsies
Kontrolē un disciplinē savu prātu, neļaujot citām domām to novirzīt! Aktīvi pievērs uzmanību diskusijai, ja Tavas domas aizklīst kaut kur citur.
Izvairies no pārtraukšanas
Atļauj otrai personai pabeigt viņa domas pirms Tu atbildi! Cik vien vari, izvairies no pārtraukšanas. Velti laiku informācijas apstrādei, un pēc tam izstrādā uzmanīgu atbildi.
Praktizē klusumu
Piebremzē sevi un atļauj otram cilvēkam paskaidrot un izstāstīt savas domas vai ideju! Praktizē klusumu un vēro, kā tas ietekmē otru cilvēku un ļauj iegūt labāko informāciju, nemaz nejautājot!
Aizturi spriedumu
Ņem vērā cilvēku filtrus un aizspriedumus un neļauj tiem mazināt Tavu spriedumu! Pieņem un atzīsti, ka mūsu neapzinātā neobjektivitāte var mums palīdzēt labāk apstrādāt informāciju.
Ņem vērā neverbālās zīmes
Mācies lasīt starp rindiņām jeb uztvert nepateikto! Pievērs uzmanību ne tikai vārdiem, bet arī neverbālās komunikācijas zīmēm – ķermeņa valoda un balss tonis (sajūsma, neapmierinātība, emocionalitāte) palīdz labāk uztvert informāciju.